Åpent brev til barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad

Human-Etisk Forbund, Tønsberg lokallag stiller seg bak appellen fra Marta Botne, domprost i Tønsberg og biskop Jan Otto Myrseth om å omgjøre utsendelsen av de tre barna Delnaz (6), Khairi (5), Della (1) og foreldrene deres. Familien har jesidisk opprinnelse, men barna er født i Norge. UDI mener det er forsvarlig å sende familien tilbake til Irak.

Human-Etisk Forbund, Tønsberg lokallag stiller seg uforstående til denne avgjørelsen og ber om omgjøring av vedtaket. Irak har vært gjennom en forferdelig krig og infrastrukturen er så og si fraværende utenfor de store byene. Fortsatt bor mange Jesidier i flyktningeleire i nord-Irak fordi det er ikke trygt å returnere til hjemområdene i Sinjar. Det mangler grunnleggende medisinske tilbud, skoler og mange landsbyer har ikke blitt ryddet for miner og annen udetonert ammunisjon. Human-Etisk Forbund har i samarbeid med Norsk folkehjelp i flere år støttet prosjekter i Irak rettet mot Jezidi-kvinner som har vært utsatt for grusomme overgrep fra ISIS sin side. Hvor vanskelig situasjonen er i nord-Irak er også kjent gjennom fredsprisvinner Nadia Murad som har engasjert seg i saken. Hun mener det er utrygt for familien i Irak.

Delnaz (6), Khairi (5), Della (1) er født og oppvokst i Norge, og kjenner lite til foreldrenes opprinnelsesland. Å sende barna til Irak, hvor det ikke kan garanteres en trygg skolegang og oppvekst, er brudd på FNs barnerettigheter.

Human-Etisk Forbund, Tønsberg lokallag ber om at familien får bli i sitt lokalmiljø, slik at barna kan få en trygg og god oppvekst.

Signert

Unni Garbom, leder Human-Etisk Forbund, Vestfold regionlag