Hopp til hovedinnhold

Inkluderende juleavslutninger



Alle elever, også de som ikke skal delta på skolegudstjeneste i desember, har krav på hyggelige aktiviteter og en fin førjulstid.

I sin nasjonale veileder om skolegudstjenester stiller Utdanningsdirektoratet tre betingelser som må innfris dersom gudstjeneste skal avholdes i skoletiden:

  1. Elever og foresatte må få informasjon i god tid.
  2. De må få et valg mellom gudstjeneste og et likeverdig arrangement.
  3. Gudstjenesten kan ikke være en del av skolens fellesavslutning før jul.

Her har vi samlet noen ideer til inkluderende førjulsaktiviteter som passer for elever uavhengig av foreldrenes tro og livssyn.

Inkluderende juleavslutninger - omslag på hefteIdeer til bruk i skole og barnehage

Vi i Human-Etisk Forbund ønsker at alle barn skal få være med på hyggelige aktiviteter i førjulstiden. Vårt førjulsønske er at så mange skoler som mulig skaper inkluderende juleavslutninger, og at de som sender elevene til gudstjeneste også lager verdige alternativer for elevene som ikke deltar i kirken.

I heftet "Inkluderende juleavslutninger" har vi samlet noen ideer til aktiviteter som passer for elever uavhengig av tro og livssyn. Flere av aktivitetene kan brukes som juleavslutning i skole og barnehage.

Last ned heftet som PDF (2,5 mb)

Tips til inkluderende juleaktiviteter

I heftet kan du lese mer om disse førjulsaktivitetene:

Julemarkering
Skolen kan markere julehøytiden uten å feire den med forkynnende aktiviteter og religionsutøvelse. Vi har en stor kulturarv av julesanger, dikt og fortellinger som de ulike klassene kan fremføre. Og kanskje noen av elevene selv ønsker å bidra med dikt om lys, jul eller fred?

Julebesøk
Hva med å bruke førjulstiden til å sette verdier som solidaritet og samhold på dagsorden? Besøk et eldresenter, asylmottak eller barneavdelingen på et sykehus. Sang og høytlesning er aktiviteter som passer fint. Kanskje elevene har bakt eller laget presanger som kan deles ut?

Julepynt med stearinlysLysfest
Julen er fra gammelt av en feiring av at sola snur og at det går mot lysere tider. Det er et fint utgangspunkt for å snakke om overtro og gamle juleskikker, og feiringen av Lucia. Eller hva med å lære om hvordan ulike kulturer feirer sola og lyset?

Dikterens fest
Litteraturen og poesien er full av fortellinger om julen. Om fattigdom og nød, om den "ordentlige", gammeldagse julen, om sløsing og forbrukssamfunnet – ja, kort sagt om det meste som har med jul å gjøre. Hva med å sette opp et lite juleskuespill?

Pepperkakefest
Mat rommer mange tradisjoner. Det krever samarbeid å lage noe sammen - også pepperkaker. Ved å gjøre noe praktisk sammen utvikles også viktige holdninger. Og så er det bare å invitere medelever til pepperkakefest!

Gledesfest
Å glede seg til noe - og å glede seg over noe. Hva med å snakke om glede generelt og la elevene fortelle – når blir du glad? Hva gleder du deg til? Og: Hva synes du er det beste ved jula? Kanskje kan elevene tegne det de gleder seg mest over og henge det opp i klasserommet.

NissefigurNissefesten
Nissen har to svært ulike røtter. Vi kan gripe fatt i den norske gårdsnissen eller den mer europeiske St. Nikolas-figuren. Å lære om nissens opprinnelse kan kombineres med å lese nissefortellinger eller lage nissepynt. Eller hva med å la elevene ha utkledningsfest?

Fredsfesten
Fredsduen er et symbol som også passer inn i julefeiringen. Den gjør seg godt som pynt på juletreet, og kan være en fin aktivitet i formgivingsfaget. Utdelingen av fredsprisen 10. desember kan også være et godt utgangspunkt for diskusjon om kanskje det fremste juleønsket – en verden i fred som går inn i det nye året.

Dra på utflukt
Et besøk til museum eller en besøksgård er en fin måte å få vite mer om norske juletradisjoner. Kanskje bonden kan fortelle hvordan gårdene forberedte seg til jula?