Hopp til hovedinnhold

Kjære venner av ytringsfrihet og menneskerettigheter

Den 10. juni nå i sommer ble professor Sajid Soomro arrestert i Pakistan for å ha forbrutt seg mot Pakistans strenge forbud mot (obs: dette er et sitat fra loven) «overlagte og ondsinnede handlinger som har til hensikt å opprøre religiøse følelser av alle slag gjennom å fornærme religion eller religiøs tro».
Skrevet av Tom Hedalen - styreleder Human-Etisk Forbund Nyheter Internasjonalt arbeid

Tom-Hedalen_sirkel.jpg

  • Denne talen holdt styreleder i Human-Etisk Forbund, Tom Hedalen, under en blasfemidemonstrasjon utenfor den pakistanske ambassaden lørdag 26.09.20

Professor Soomro er kjent for å si det han mener. Han har mange ganger irritert Pakistans religiøse autoriteter med sin åpne islamkritikk og protest mot undertrykking i religionens navn.

Kanskje var det derfor han ble arrestert? Ja, jeg må nesten spørre, for det er ganske uklart hvorfor de tok ham. Det jeg har funnet er halvhjertede beskyldninger om at han skal ha «krenket islam». Samtidig uttaler studenter at de aldri har hørt ham si noe kritisk om islam.

Det viser at Pakistans blasfemiforbud ikke bare har én, men to høyst uheldige sider. For det første hindrer det legitim kritikk av den undertrykkende forståelsen av islam som dominerer i landet.

For det andre er blasfemiforbudet et farlig redskap i hendene på folk som gjerne vil bli kvitt «brysomme mennesker».

Noe av det farligste man kan bli utsatt for i Pakistan er å bli kritisert for å ha «fornærmet islam». Hvis de rette, toneangivende personene tar til orde for noe slikt, er det best å gå i dekning, uansett hvor rimelige – eller urimelige – beskyldningene måtte være.

The Humanist

Mange kjenner historien om hvordan Mashal Khan ble brutalt lynsjet. Han kalte seg selv «The Humanist» på Facebook. Der argumenterte han for liberale verdier og protesterte mot diskriminering. Han stilte seg kritisk til konservativ islam og påpekte stadig uoverensstemmelser mellom hva islam sies å stå for, og hvordan strenge islamister lever livene sine.

Det var nok.

Den 13. april 2017 ble Mashal Khan dratt ut av hybelen sin av en rasende islamist-mobb og mishandlet til døde. Til slutt ble han skutt to ganger i hodet med pistol, i tilfelle mishandlingen ikke hadde tatt livet av ham allerede.

Nok et eksempel blant mange: I 2014 ble det kristne paret Sajjad og Shama Maseeh angrepet av en lynsjemobb på rundt 1200 mennesker fordi noen hadde spredt rykter om at de hadde brent deler av Koranen. Etter at mobben hadde brukket bena deres for å hindre dem å løpe, ble de satt fyr på og kastet ned en stor ovn der de brant til døde.

Som så ofte i slike saker, viste det seg at det egentlig ikke handlet om «blasfemi». Det dreide seg om en konflikt rundt noen regninger som ikke var betalt. Altså, igjen: Blasfemiloven har negative konsekvenser som går langt utover å hindre ytringsfriheten og stoppe kritikk av islam.  

Felles humanistisk front mot blasfemianklager

Vi i Human-Etisk Forbund opplevde i oktober 2018 at vår kollega Gulalai Ismail ble arrestert på flyplassen i Islamabad. Hun var på vei hjem fra et styremøte i Humanists International, der hun blant annet sitter sammen tidligere generalsekretær i Human-Etisk Forbund, Kristin Mile. Beskyldningene gikk ut på at hun hadde brukt et «alt for sterkt språk» under en tale for i den nord-pakistanske byen Swabi. Etter nok en arrestasjon i februar 2019, greide hun å flykte i fjor høst. I dag bor hun i USA.

Jeg er glad for å kunne si at Den internasjonale humanistunionen, som Human-Etisk Forbund er medlem av, benytter alle sine kanaler for å legge press på Pakistan for å løslate folk som anklages for «blasfemi», og for å få landet til å slutte å forfølge kritikere og folk med andre livssyn enn islam.

Selv om Pakistan som stat ikke har gjennomført noen henrettelser som følge av fellende dødsdommer mot «blasfemi», har minst 75 personer blitt drept i tilknytning til saker som har med blasfemibeskyldninger å gjøre, mellom 1987 og 2017. Mer enn 1500 mennesker – de fleste av dem kristne eller Ahmadiyya-muslimer – har blitt tiltalt for «blasfemi» mellom 1987 og 2017.

De navnene jeg har nevnt her, er med andre ord bare en liten topp øverst på isfjellet.

Grunnleggende menneskerettigheter

Statens ansvar er å sikre borgernes rettigheter. Ikke å oppmuntre til hat og vold mellom ulike grupper. Ideer, dogmer, religion, ideologier og makt er ikke beskyttet av menneskerettighetene. Det er det enkeltmennesker som er.

Det verste svik av en regjering eller et rettssystem, må være å fyre opp under hat og hisse opp et dødelig farlig hysteri mot noen få dissidenter som tør å heve stemmen i et giftig ytringsklima.

Å bruke blasfemibeskyldninger for å stilne kritikk av religion og makt – og misbruk av makt, er et alvorlig brudd på grunnleggende menneskerettigheter.

Myndighetene bør bekjempe, og slutte å legge seg flat for, mobben som forlanger at dissidenter skal henrettes.

De bør heller konsentrere seg om å sikre grunnleggende rettigheter for fritenkere, kritikere og dissidenter.

Som landets venner, vil vi i Human-Etisk Forbund gi den pakistanske staten følgende råd, og jeg håper ambassaden kan overbringe beskjeden:

  • Avskaff blasfemiparagrafen og la folk ytre seg fritt om religion og samfunnsforhold.
  • Legg sekulære, liberale verdier til grunn for statens lover, og respekter livssynsfriheten.
  • Baser verdiene på rettsstatsprinsipper og menneskerettighetene
  • Slutt å la dere diktere av bøller og autoritær religion